Het Nederlandse waterstofbeleid: hollen of stilstaan

Gepubliceerd op 19 februari 2022 om 17:20

Na een lang periode van stilte heeft het kabinet opeens haast met het uitgeven van subsidies voor groene waterstofprojecten in Nederland. De 35 miljoen die daarvoor eerder werd vrijgemaakt moet zo snel mogelijk uitgegeven worden.

De reden voor de haast is dat deze projecten anders niet meer de status van ‘Important Project of Common European Interest’ (IPCEI) kunnen krijgen. Voor projecten met dit stempel gelden mildere regels ten aanzien van staatssteun, wat betekent dat het subsidiebedrag hoger kan zijn.

Voertuigen op waterstof

Het is nog niet bekend welke projecten subsidie zullen krijgen. Wel meldt minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten (D66) dat het bedrag van 35 miljoen euro bestemd is voor initiatieven die zich richten op de ontwikkeling van brandstofcellen en voertuigen op duurzame waterstof. Daarmee wil de minister ook de innovatieve toepassing van waterstof in de mobiliteit stimuleren.

Markt voor waterstof

Op dit moment zijn projecten met duurzame waterstoftechnologie nog niet commercieel haalbaar. Daarom is volgens Jetten overheidssubsidie noodzakelijk om de waterstofmarkt snel en effectief te ontwikkelen. De minister verwacht dat dankzij de subsidie de technologische ontwikkeling van waterstoftoepassingen goedkoper wordt. Ook zou het de vraag naar waterstoftechnologie stimuleren.

 

Bron: Chance Inc | Sabine Sluijters


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.